ONLINE CURSUS STRESS LOSLATEN

Inleiding

Welkom bij de tweede opdracht van de online cursus: 'Stress loslaten'.

We gaan de eerste stap doen van de emotiemethode, de methode die belastende emoties loslaat. We gaan de stressbezorger visualiseren. De stressbezorger is die persoon of die situatie die jou veel spanning bezorgt. Een voorbeeld kan zijn: je moeder, je partner of je werk.

Zorg dat je de stressbezorger heel specifiek visualiseert. Visualiseer diegene (of die situatie) op het moment, dat jij de meeste stress voelt. Alleen het eerste visualisatiebeeld van de stressbezorger bepaal jij, daarna laat je de beelden vanzelf opkomen.

Specifieke Voorbeelden:

  • 'Jouw partner die ontploft in jouw bijzijn'.
  • 'Jouw moeder die jou het gevoel geeft niets goed te doen'.
  • 'De stapel opdrachten op jouw bureau die niet slinkt'.
  • 'Jouw kind in haar/zijn meest overemotionele stand'.

Let op: Soms zijn er meerdere personen verbonden met de stressbezorger. Maak deze dan allemaal los.

Voorbeeld: Jessica
Jessica's zoon heet Tom. Tom heeft een beste vriend Mike.  Mike laat Tom van de ene dag op de andere vallen en heeft daar veel verdriet van.  Jessica ziet haar zoon lijden en vindt dat de moeder van Mike haar zoon hierop had moeten aanspreken. Jessica voelt boosheid naar de moeder van Mike maar ook naar Mike. En ze voelt medelijden naar haar zoon.

Er zijn hier drie stressbezorgers:

  • Mike, die Tom laat vallen
  • de moeder van Mike, die haar zoon er niet op aanspreekt
  • haar zoon Tom, die verdriet heeft

Om het goed los te krijgen moet Jessica eerst Mike voor zich zetten en losmaken. Dan moet ze de moeder van Mike voor zich zetten en losmaken en vervolgens ook nog haar zoon.
Als laatste kan ze alle drie de personen voor zich zetten en controleren of ze om kan draaien en weg kan lopen.

Handleiding bij het visualiseren

  • Bij elke nieuwe opdracht wordt de grondingsoefening opnieuw aangeboden, dit zorgt voor ontspanning.
  • Er worden vragen aan je gesteld. Je kunt hardop antwoord geven op deze vragen, zo blijf je betrokken en dwalen je gedachten zo min mogelijk af.
  • Alleen het eerste beeld van de stressbezorger bepaal jij. Daarna is elk beeld wat in je hoofd opkomt, goed.
  • Wanneer er geen woord in je opkomt, is het ook goed! Ga maar gewoon door met de oefening en kijk of je je rustiger gaat voelen.

Opdracht Meditatie Stripverhaal

Opdracht 2: Visualisatie van de stressbezorger (persoon of situatie)

Zet de diegene, die stress bezorgt, voor je en kijk hoeveel meter deze van je af staat. Bekijk eventueel het stripverhaal, luister naar de meditatie en volg de instructies op.

Opdracht Meditatie Stripverhaal

Meditatie

Speel de audiobestanden hieronder af voor de meditatie. Als je wilt kun je de meditatie beginnen met de grondingsoefening van opdracht 1.

Grondingsoefening

 

Meditatie opdracht 2: Visualisatie van de stressbezorger

 

(Music by Kevin MacLeod: Bathed in the Light - Calming)

 

Opdracht Meditatie Stripverhaal

Stripverhaal


Stap 1: Zet de stressbezorger voor je. Wanneer de stress wordt veroorzaakt door een bepaalde situatie (bijvoorbeeld je werk), kun je bekijken hoe die eruitziet.

 


Stap 2: Als de stressbezorger een persoon is: hoeveel meter staat diegene van je af?
Als de stressbezorger een situatie is: Staat de situatie dichtbij of ver af? Hoeveel meter is er tussen jou en de situatie? Is de situatie groot of klein?

 


Stap 3: Hoe kijkt de stressbezorger naar je (kijkt die boos, verdrietig, bang, blij of neutraal?)

 

Opdracht Meditatie Stripverhaal