ONLINE CURSUS STRESS LOSLATEN

Wat is stress?

De Dikke van Dale zegt het volgende over stress: aanhoudende geestelijke druk of spanning.

Specifieke stress

In deze tijd van veel prikkels ervaren mensen veel stress. Stress is hierbij een heel algemeen woord. Wanneer je het bijvoorbeeld te druk hebt, kun je gas terugnemen en activiteiten schrappen.
Mijn cursus is niet gericht op verminderen van drukte, maar op de stress die je ervaart naar mensen of situaties. Wanneer je deze spanningen losmaakt, kun je veel meer ontspannen in het leven staan.

Goede stress

Stress is een lichamelijke of psychische reactie op een uitdaging of een bedreigde situatie. Stress is niet alleen maar slecht. Stress zorgt voor een verhoogd cortisolniveau in je lichaam, wat aanzet tot actie. Bijvoorbeeld: Wanneer je een gevaarlijke slang tegenkomt, is het cortisolniveau nodig om hard weg te hollen.
Al vanaf het eerste moment dat je ter wereld komt kun je als mens stress ervaren. Ook baby's kunnen stress hebben. Wanneer je kijkt naar dit YouTube-filmpje zie je een baby die heel erg schrikt. Schrik is angst. Wanneer je angst niet loslaat kan dat stress geven.

Wat gebeurt er in je lichaam bij stress

De amygdala is een amandelvormige kern in het midden van de hersenen. Deze zorgt voor prikkelverwerking van alles wat je op een dag ervaart en reguleert angst. Deze amygdala beoordeelt situaties op naderende dreigingen. Deze reageert heel snel en zorgt ervoor dat je in een levensgevaarlijke situatie emoties kan uitschakelen. De amygdala geeft naar aanleiding van gedachten en gevoelens een signaal af aan het autonome zenuwstelsel. Deze regelt de ademhaling, de spijsvertering, het verwijden en het vernauwen van bloedvaten en de hartslag. Er wordt adrenaline en cortisol geproduceerd om in een dreigende situatie te kunnen vluchten, vechten of in een freeze houding (je houdt je heel stil) terecht te komen

De koppeling van een emotie aan stress

De amygdala werkt zo goed dat dit systeem ook op andere momenten in werking treedt. Hij koppelt een emotie ook aan een stressreactie. Wanneer iemand op een hoog gebouw heeft gestaan en daar angst heeft gevoeld, kan er jaren later nog stress ontstaan bij het tonen van een foto van een hoog gebouw. De amygdala kan ook invloed uitoefenen op de bloeddruk, plasdrang (veel kleine beetjes), alertheid en spiertrillingen.

Langdurige stress

Bij langdurig veel stress gaat het systeem van de amygdala harder werken. Er wordt structureel adrenaline en cortisol geproduceerd zonder dat dit nodig is. Je krijgt een opgejaagd en zenuwachtig gevoel, zonder dat er iets aan de hand is. Hierdoor ontstaan er weer angsten. Zo kan een burn-out ontstaan.

Voorbeeld
Je ziet een spin (waarneming) en je voelt angst (emotie) en je denkt (gedachte) 'weghollen'.

Tussen de waarneming en de emotie functioneert de amygdala en het autonoom zenuwstelsel. De amygdala reageert als een kleuter met primaire angsten en je lichaam reageert door de versnelde ademhaling en spierspanning.
Deze reactie kan bij een jong kind na 0,0002 seconden en bij een volwassene na 0,2 seconden zijn. Je lichaam reageert dus razendsnel op een waarneming.

De uiting van stress

Stress uit zich bij iedereen anders. Algemene klachten zijn een verlaagd immuunsysteem (vaker griep en verkouden), geagiteerd/bozig zijn, slaapproblemen, vermoeidheid, maagklachten, hoofdpijn en meer zweten. Ernstigere klachten zijn paniekaanvallen, gespannen spieren en hyperventilatie.

De interpretatie van een gebeurtenis bepaalt stress

Ieder mens maakt in zijn leven gebeurtenissen mee. Waarom kunnen sommige mensen prima verder leven met wat hen overkomt en heeft de ander er na jaren nog last van? De interpretatie van een gebeurtenis is vaak belangrijker bij het ontstaan van stress dan de gebeurtenis zelf. Negatieve gedachten en zware emoties zorgen ervoor dat je gebeurtenissen niet kan loslaten.

Negatieve gedachten

Weet je hoe negatieve gedachten ontstaan? Door emoties die je hebt opgeslagen en niet hebt losgelaten!
Hoe meer emoties je opslaat, hoe negatiever de gedachten! Je zit dan 'in je hoofd'.

Goed in je vel (lichaam) zitten

Ieder mens heeft een buitenlichaam (biologisch) en een binnenlichaam (andere woorden hiervoor zijn: het gevoelslichaam, het energetische lichaam, de ziel of 'wie je bent'). Wanneer je wordt geboren, gaat dit binnenlichaam in je buitenlichaam. Dit proces heet aarden of gronden.

Wanneer je goed in je vel zit, bevindt het binnenlichaam zich helemaal in het buitenlichaam. Je voelt je dan rustig, ontspannen en je hoofd is leeg.

'In je hoofd zitten'

Belastende emoties (stress) zorgen ervoor dat het binnenlichaam (gevoel) zich heel hoog centreert, namelijk bij het hoofd. Sommige mensen kunnen dit haarfijn voelen, ze hebben het gevoel dat ze opstijgen of dat ze fladderen. Hierdoor wordt er veel gepiekerd en worden er keuzes gemaakt vanuit het hoofd. Emoties zorgen ervoor dat je niet goed 'in je vel zit'. Je raakt in verwarring, er komen heel veel gedachten en deze worden negatief. Dit heet: 'in je hoofd zitten'.

Accepteren van emoties

Om belastende emoties los te laten kun je ze transformeren. Transformeren van emoties is accepteren van je emoties en hierdoor voel je ze niet meer. Je neemt afstand van het probleem, het raakt je niet meer. Hoe meer emoties er geaccepteerd en losgelaten worden, hoe vaker je 'uit je hoofd bent' en hoe beter je gegrond of geaard bent. Je voelt dan dat je voeten op de grond staan. Hoe betere aarding, hoe meer energie in je hele lichaam zit in plaats van alleen in je hoofd. Je voelt je rustig, blij en gelukkig. Je zit dan goed in je vel.